«     »  

Опазване на пчелите

Няколко съвета за опазване на пчелите

    Британското правителство призова населението да използва пет прости и природосъобразни начина за опазване на опрашващите насекоми, предаде Франс прес. Към тях принадлежат пчелите, чиято популация намалява по цялата планета.

    Засаждане на богати на полен дървета, храсти и цветя, оставяне на необработени пространства и по-рядко косене на ливадите са някои от действията, които биха подействали благотворно за спасяване на опрашващите насекоми, съветва британското министерство на околната среда. Нужно е също така насекомите да не бъдат смущавани в периодите, когато гнездят или зимуват. Колкото до пестицидите, министерството съветва те да бъдат използвани по разумен и оптимален начин.

     Тези пет препоръки към населението идват няколко месеца преди очакваният през есента план на правителството за опазване на опрашващите насекоми в национален мащаб.

      През 2013 Великобритания се противопостави на забраната на Европейския съюз за използване на няколко вида неоникотиноиди, инсектициди, които са изключително вредни за пчелите. Популацията на тези насекоми е в непрекъснат спад през последните петнайсет години, феноменът, известен като "Синдромът на разрушената пчелна колония (СРПК)", е с ежегоден ръст на смъртност около 30 % от 2007 г. насам.

 

      Във Великобритания има близо 1500 вида опрашващи насекоми.

Източник БТА




13.1.2015 г. 18:05:35 ч.

Новини/Статии/Съвети




31.12.2014 г. 16:02:22 ч.

Новини/Статии/Съвети

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




31.12.2014 г. 15:22:51 ч.

Новини/Статии/Съвети




31.12.2014 г. 15:22:29 ч.

Новини/Статии/Съвети

Мечките и пчелите

 

 

lakomoto_meche

 

Мечките често са подценявана опасност когато става въпрос за отглеждане на пчели. Наистина те са проблем за доста малка част от пчеларите, но когато се появят представляват наистина сериозен проблем.

meche_pita
Мечките са много привлечени от медa и пчелите и може изведнъж да решат, че кошерите си струват посещението, особено ако не могат да намерят достатъчно храна по време на слабия сезон. През пролетта – когато гладните мечки се събуждат от зимния си сън – и есента, когато мечките са в процес на изграждане на мастните резерви в подготовка за зимата – това са най-вероятните времена когато мечката може да посети пчелина.

Колкото по-близо е пчелинът от гората, до чистата природа и далеч от населените места и цивилизацията, толкова опасността от мечки е по-голяма. Напоследък много се цени именно медът, добит от екологично чисти региони, далеч от населени места. Дори се появиха предложения всички по-големи пчелини да бъдат изнесени извън населените места. Именно при такъв тип пчелини обаче опасността от мечка е най-голяма.

Мечката разрушава кошерите за да се добере до меда. Тя обикновено напада първо кошерите, които са най-близо до гората, но винаги се връща да изяде всичко докрай, ако стопанинът не е взел мерки. В повечето случаи пчелно семейство, което е нападнато от мечка не оцелява.
porazii_kosheri_mechka

В последните години популацията на кафявата мечка в България се е увеличила и съобщенията за набези върху пчелни кошери зачестяват. Такива има най-често около Смолян и Девин в Родопите, около Карлово, но вече и на места, където преди мечки не е имало като в Севлиевскто село Тумбалово, които са нападнати това лято.
От тази година е и историята на Стоян Иванов от Карлово, чийто пчелин мечката напада вече редовно. Той споделя, че чак 25 дни след първите набези на мечката от министерството на околната среда и водите се задействат и му отпускат електропастир, който наистина действа и за известно време решава проблема. За съжаление електропастирът е откраднат и отново няма кой да го защити. Мечката се връща 2 дни след като пчелина остава без електрическата ограда и сега отново унищожава кошери на воля. До момента мечката е унищожила 35 пчелни семейства от пчелина на Стоян Иванов, който вече неколкократно е имал срещи с нея очи в очи. Той разказва, че няколко пъти кучето му го спасявало от нея. Всяка вечер той застава на пост за да пази пчелина. Прогонва мечката, но тя се връща по 4-5 пъти на нощ. Рекордът бил когато една вечер пчелинът му бил посетен 17 пъти.

Тъй като мечките са защитен вид, не може просто да бъдат отстреляни. Излиза, че мечките са по-защитени отколкото пчеларите и пчелите. Искаме да изгоним пчелите от населените места и къде ги пращаме – при мечките и крадците – напълно беззащитни и оставени да се оправят сами!

Какво все пак може да направите за да защитите пчелина?

1. Електричека ограда: Министерството на околната среда и водите може да Ви предостави електропастир, но това обикновено става след като вече има нападение на мечка в района.
Електрическата ограда е психологическа ограда пред животните и се състои от един или повече проводници, закрепени върху изолатори и свързани с енергезиращо устройство, което от своя страна е свързано към източник на захранване и заземинелни пръти. Енергизатора произвежда кратки и с високо напрежение импулси между проводниците и земята, когато животното докосне електрифицирания проводник започва да получава електрошокове и се приучава да не се доближава до оградата
2. Да се вдигнат кошерите на високо: Може да се изгради специална конструкция или просто кошерите да се поставят на балкон или покрив на съществуваща сграда.
kosheri_visoko
3. Силни звуци и светлини: понякога силните звуци от двигател на кола, музика и внезапните светлини могат да стреснат животното и то да отстъпи.
4. Преместване на пчелина: ако нищо не помага, може би това е единствената възможност, докато все още мечката не е унищожила всичко.

 




31.12.2014 г. 15:18:58 ч.

Новини/Статии/Съвети

Синдромът на празния кошер може да се дължи на слънчевите петна

Синдромът на празния кошер може да се дължи на слънчевите петна

Синдромът на празния кошер (Colony Collapse Disorder – CCD) се появява през 2006 год., когато пчелари и учени забелязват, че значително голям брой пчели напускат кошерите си и никога не се завръщат. Това масово изселване е имало сериозни последици за фермерите и производителите, които зависят от пчелите като опрашители.

Нито една причина не е идентифицирана като катализатор за това явление. По-скоро, е съставен дълъг списък с възможни фактори, включително: остатъци от пестициди, загуба на местообитания, паразити, болести, вируси, замърсяване. Една нова възможност, слънчевите петна, е описана в списание „Journal of Apiculture”.

Пчелите, подобно на птиците и делфините, използват магнитните полета, генерирани от Земята, за да установят местоположението си и да намерят своя кошер отново, след като приключат със събирането на прашец. Учените отдавна знаят за способността на пчелите да усещат електромагнитните полета (магниторецепция), но в изследването, ръководено от д-р Томас Ферари, за първи път се предполага, че колебанията на магнитното поле, причинени от активността на слънчевите петна, могат да засегнат насочващия инстинкт на пчелите. Тъй като най-засегнати са летящите пчели, които събират храна за колонията, тези загуби могат да бъдат катастрофални и да доведат колонията до гибел.

„За хората, влиянието на слънчевите петна върху магнитните полета и ефектът от това върху пчелите е трудна за разбиране концепция”, казва Норман Карик, научен директор на Международната научна асоциация по пчеларство. „Може би, бихме могли да оприличим това на хора, които разчитат на зрението си, когато са се загубили в мъглата и нямат никакви визуални ориентири, които да им помогнат да установят местоположението си”.

Ферари и неговият екип провели серия от експерименти, предизвиквайки различни колебания на магнитното поле, които разрушили навигационната способност на пчелите. Вероятността засегнатите пчели да се върнат в кошера била малка. Екипът открил връзка между документираните периоди на повишени нива на слънчевите бури, смущенията в магнитосферата и нарастващите загуби в пчелните колонии.

Синдромът на празния кошер не е нов проблем, и става все по-ясно, че много от загубите се дължат на редица взаимодействащи си елементи. Те включват вредители, болести, пестициди, наличие на храна. Този синдром може да има дори генетичен елемент. Загадката е, че понякога, без наличието на каквото и да било заболяване, без недостиг на храна и при здраво пило, пчелите така или иначе изчезват. В някои случаи, бдителните пчелари могат да възстановят останалите пчели в енергична колония, без да позволят на CCD да засегне другите кошери.

„Това интересно изследване хвърля светлина върху един любопитен аспект от биологията на пчелите”, казва Карик в едно изявление. „Това е не само част от историята на пчелните загуби, но и един аспект, който заслужава по-нататъшно проучване”.

 




31.12.2014 г. 15:14:16 ч.

Новини/Статии/Съвети

Съдят ЕК заради пестицидите

Нова петиция за спасяването на пчелите: Bayer и Syngenta съдят ЕК заради пестицидите

Нова петиция за спасяването на пчелите търси подкрепа, за да „каже“ на големите корпорации Bayer и Syngenta, които съдят ЕК заради забраната за прилагане на пестициди на база неоникотиноиди.
“Bayer заведе дело срещу Европейската комисия сискане да отмени забраната на пестицидите, които избиват милиони пчели по целия свят. Нужен бе огромен обществен натиск за спечелването на тази забрана забележителност само преди няколко месеца – не можем да седмим и да чакаме „големите пестициди“ да я съборят, докато пчелите изчезват“, гласи встъплението към петицията.

„Bayer и Syngenta, две от най-големите световни химически корпорации, твърдят, че забраната е „необоснована“ и „непропорционална“. Иома обаче ясни научни доказателства за това, че именно техните продукти стоят зад масовото измиране на пчелите, което поставя в риск цялата ни хранителна верига.“

Ако не действаме сега, пчелите ще продължат да измират. Не е страшно, че няма да има мед – страшното е, че пчелите отговарят за опрашването и тяхното изчезване означава глад по цялата Земя.

„Bayer и Syngenta! Откажете се от своите съдебни искове срещу ЕК“, гласи накратко посланието на петицията.

Който споделя разбиранията на авторите на петицията, може да даде своя глас тук.

Източник: http://www.greentech.bg

0 коментара

 




31.12.2014 г. 15:09:49 ч.

Новини/Статии/Съвети

Пчели атакуват полицията при унищожаване на парцел с канабис

Пчели атакуват полицията при унищожаване на парцел с канабис

Руски полицаи се срещнали с достоен противник, докато се опитвали да разчистят плантация от канабис. Те напуснали сцената с бягство, преследвани от десетки разгневени пчели. Въпреки това, служителите на реда показали кой се смее последен, когато се върнали със защитно оборудване, за да се отърват от плевелите.

Пчелите се намирали в кошери по средата на малък парцел с канабис, за който собственикът твърдял, че е диворастящ – недалеч от град Кострома, на около 350 км. северозападно от Москва. Полицаите били многократно ужилени, но никой не претърпял алергични реакции.

„Като част от операция, полицаите пристигнаха на мястото на инцидента, за да проверят дали са верни слуховете, че там се отглежда голямо количество канабис”, заявил полицейския служител Валери Векхов. „Когато стигнахме до мястото, където растеше канабиса, там имаше множество кошери. При опита ни да премахнем канабисовите растения, пчелите започнаха да ни атакуват агресивно. Трябваше да напуснем, за да се снабдим с предпазни средства”.

Имало около 500 растения канабис, растящи в близост, на височина до 2 метра, но собственикът бил категоричен, че не прави нещо незаконно. Когато го попитали защо не е унищожил растенията, той отговорил, че не е имал достатъчно време, тъй като бил зает с грижи по пчелите. Плантацията в крайна сметка била унищожена, а канабисът – конфискуван.

Сега, полицията се опитва да разбере, дали пчелите са били специално настанени в парцела с канабис, за да го пазят, в случай че някой се опита да го унищожи.

Отглеждането на канабис в Русия е незаконно и ако се установи, че собственикът на парцела умишлено е отглеждал растенията, може да получи до осем години затвор.

 




31.12.2014 г. 15:01:00 ч.

МАРИЯ ГАБРИЕЛ Е ПРЕДСЕДАТЕЛ НА РАБОТНАТА ГРТУПА ПО ПЧЕЛАРСТВО В ЕП

Мария Габриел е председател на Работна група по пчеларство в ЕП

Мария Габриел е председател на Работна група по пчеларство в ЕП

Брюксел. Българският евродепутат Мария Габриел ще бъде председател на Работната група „Пчеларство и здраве на пчелите”, както и зам.-председател на цялата интергрупа по климатичните промени, биоразнообразието и устойчивото развитие към Европейския парламент.

Това стана ясно, след като председателският съвет на Европейския парламент одобри списъка на интергрупите за периода 2014-2019 г. Председателите на всички политически групи гласуваха 29 интергрупи, които ще работят по време на мандата на Европейския парламент.

По инициатива на ръководителя на българската делегация в ЕНП и зам.-председател на Групата на ЕНП – Мария Габриел, за първи път в Европейския парламент ще има Работна група по пчеларство в рамките на интергрупата „Климатични промени, биоразнообразие и устойчиво развитие”. Резултатът е израз на усилията на българския евродепутат за поставяне на проблемите в пчеларския сектор в центъра на европейските секторни политики.

„Радвам се, че председателите на политическите групи подкрепиха идеята ми за създаването на Работна група по пчеларство. Още повече, че никога досега не е съществувала такава група в Европарламента, избиран пряко от 1979 г. Удовлетворението ми е още по-голямо като знам, че този резултат е вследствие на годините съвместна работа с българските пчелари. Техният хъс, всеотдайност и отговорност винаги са ми давали сили да отстоявам необходимостта от по-голямо внимание към пчеларския сектор”, коментира Мария Габриел от ГЕРБ.

Интергрупите, известни още като смесени групи, представляват свързващото звено по определени въпроси между Европейския парламент, експертите от страните-членки и гражданското общество. Те спомагат за по-доброто разбиране на реалната ситуация, проблеми и потребности на определени целеви групи или сектори. Интергрупите са платформа, която дава по-голяма видимост на проблемите и допринася за тяхното решаване.

Източник: standartnews.com

0 коментара

 




31.12.2014 г. 14:51:29 ч.
«     »  

Общо 0 лв.
Общо 0 кг.

Фирма МИКС 69 ЕООД произвежда пчелни кошери от сух чамов материал! ДБ 12Р 25мм дебелина- 80лв ДБ 12Р 33мм дебелина- 85лв ДБ 10Р 33мм дебелина- 75лв ДБ 10Р 25мм дебелина- 70лв Плодник 10Р 25мм дебелина- 20лв Корпус 10Р 25мм дебелина-16лв Магазин 10Р 25мм дебелина- 13 лв Плодник с перваз 10Р 25мм- 22лв Корпус с перваз 10Р 25мм- 18лв Магазин с перваз 10Р 25мм - 15лв Капак- 15лв Дъно обикновенно- 14лв Дъно мрежесто - 15лв Дъно мрежесто за прашец - 25лв

Име: Костадин Църцаров Тел: +359888152668 е-поща: koceto_mix@abv.bg

продавам 20бр.пчелни семейства+ инвентар. цена по договаряне.

Име: стоян стоянов Тел: 0896421993 е-поща: strela62eood@gmail.com

Продавам оплодени пчелни майки с доказано качество сезон 2019г. Изпращам с куриер до цялата страна. Цена 15лв. 0882 422905

Име: beekeeper Тел: 0882 422 905 е-поща:

Виж всички обяви!
Добави своята безплатна обява!